Sådan laver du formler i Excel – Top 7 eksempler – Officekursus.dk

Formler i Excel – 7 formler, der kan gøre arbejdet i Excel nemmere

Bruger du nogle gange Excel som regneark, men har du endnu ikke knækket koden til de mange smarte formler og funktioner? Excel er én stor regnemaskine, der kan regne alverdens ting ud – bare du beder den om det.

Der er inkorporeret nogle formler i Excel, hvor du blot skal udfylde input-felter og lignende, hvorefter du får et resultat i den anden ende. Lad os bare slå det fast med det samme: Der er MANGE Excel-formler. Du behøver dog langt fra kende dem alle, før du kan gøre dit arbejde i Excel endnu mere effektivt.

Vi har samlet en guide med syv nyttige Excel-formler, som du skal kende til her i blogindlægget. Læs med, og udvid din kunnen i Excel ved hjælp af formler.

SUM-formlen – hurtig summering af mange celler

Du kender sikkert allerede denne traditionelle måde at lægge tal sammen i flere forskellige celler. Har du for eksempel to celler, der skal lægges sammen, kan du skrive følgende i en celle:

=A1+A2

Det er jo meget enkelt og smart, når du har to tal eller nogle få celler, der skal lægges sammen. Hvis du har mange celler, der skal lægges sammen, kan det dog hurtigt bliver besværligt. Der findes dog et alternativ.

Du kan benytte SUM-formlen (SUM-formlen er det samme på engelsk som på dansk). SUM-formlen gør det nemmere for dig for eksempel at lægge alle tal sammen i en hel række eller kolonne. Du kan dog også bruge den som et alternativ til den førnævnte plus-formel.

SUM-formlen kan indsættes med ikonet Autosum fra fanen Hjem:

SUM-formlen i Excel, når du ønsker at lægge alle tal imellem to celler sammen:

=SUM(tal1;tal2)

Eksempel 1: Sammenhængende talområde

=SUM(A1;A8)

Her lægges tallene i cellerne A1, A2, A3, A4, A5, A6, A7 og A8 sammen.

Resultatet af denne Sum funktion ses herunder:

Eksempel 2: Ikke sammenhængende tal område

=SUM(A1:A3;C1:C3)

Her lægges tallene i cellerne A1, A2, A3, C1, C2 og C3 sammen.

Resultatet af sum funktionen der tager forskellige områder ses her:

SUM funktion

HVIS-formlen i Excel – få resultater på baggrund af betingelser

HVIS-formlen i Excel (IF på engelsk) er en af de formler, som mange benytter, men som samtidig kan bruges til mange forskellige situationer. Det er en logisk test, hvor du opstiller en betingelse og en værdi, der skal gives, hvis betingelsen er opfyldt, samt en værdi hvis betingelsen ikke er opfyldt.

Den logiske test kan for eksempel være et forhold mellem X og Y, hvor der benyttes =, >, <, >= eller <=.

HVIS-formlen kan indsættes med ikonet HVIS fra kategori-ikonet Logik, under fanen Formler:

HVIS-formlen i Excel:

=HVIS(logisk_text;[værdi_hvis_sand];[værdi_hvis_falsk])

Eksempel 1:

=HVIS(A2>5;”Over 5”;”Under 5”)

Hvis tallet i celle A2 er over fem, vil formlen give resultatet Over 5, som bliver angivet som en tekst på grund af anførselstegnene før og efter Over 5. Er A2 i stedet 5 eller derunder vil du få resultatet Under 5.

Kombinationsformler med HVIS

Der er andre HVIS-formler, der benyttes til at regne videre med, hvis en bestemt betingelse er opfyldt. Disse kombinationsformler er blandt andet SUM.HVISER, TÆL.HVISER og MIDDEL.HVISER.

SUM.HVISER – læg tal sammen, hvis en eller flere betingelser er opfyldt

SUM.HVISER-formlen (SUMIF på engelsk) bruges, når du vil lægge tal sammen i flere celler, hvis de lever op til en betingelse. Det kan for eksempel være, at du vil lægge alle de timer sammen, som din medarbejder Jytte har arbejdet i denne måned. I samme kolonne har du dog også alle de andre medarbejderes timeantal for måneden. Du laver derfor en SUM.HVISER-formel, der kun tæller timerne, hvis det er Jyttes.

SUM.HVISER-formel i Excel:

=SUM.HVISER(sumområde;kriterieområde1;krierie1; …)

Eksempel:

=SUM.HVISER(A2:A20;B2:B20;”Jytte”)

Navnene er anført i cellerne A2 til A20. Formlen sætter en betingelse op, hvor den tager alle de celler, hvor der står Jytte. Står der for eksempel Jytte i A2, bliver timeantallet i B2 lagt i puljen over tal, der skal summeres i sidste ende, og sådan fortsætter formlen hele vejen ned til A20, hvor alle tallene til sidst lægges sammen, hvor der står Jytte.

TÆL.HVISER – tæl antallet af celler, hvis en eller flere betingelser er opfyldt

TÆL.HVISER-formlen (COUNTIFS på engelsk) tæller hver gang, der er en celle, der opfylder en eller flere betingelser, i det pågældende område.

Fortsætter vi med Jytte-eksemplet, kan det være, du ønsker at tælle, hver gang Jytte har været på arbejde i den måned ud fra, hvor mange gange hendes navn fremgår af den pågældende kolonne.

TÆL.HVISER-formel i Excel:

=TÆL.HVISER(kriterieområde1;kriterier1; …)

Eksempel:

=TÆL.HVISER(A2:A20;”Jytte”)

Der bliver talt sammen for hver celle, der står Jytte i cellerne fra A2 til A20.

MIDDEL.HVISER – udregn gennemsnittet ud fra celler, der opfylder en eller flere betingelser

MIDDEL.HVISER-formlen (AVERAGEIFS på engelsk) kigger på et bestemt område, hvor der skal regnes en gennemsnitsværdi, men kun ud fra celler, der lever op til de betingelser, som du opsætter.

Fortsætter vi med eksemplet med Jytte, kan det for eksempel være relevant at kigge på, hvor mange timer Jytte i gennemsnit arbejder, når hun er på arbejde. Det skal dog kun være Jyttes arbejdstimer, der skal med i middelværdien og ikke de andre medarbejderes.

MIDDEL.HVISER-formlen i Excel:

=MIDDEL.HVISER(område;kriterieområde1;kriterie1; …)

Eksempel:

=MIDDEL.HVISER(B2:B20;A2:A20;”Jytte”)

MIDDEL.HVISER funktionMIDDEL.HVISER funktion

Excel tager alle de celler, hvor der står Jytte i cellerne fra A2 til A20. Der beregnes gennemsnitsværdi af de tilhørende celler fra B2 til B20. Står der for eksempel Jytte i A3, A5 og A12, regnes gennemsnitsværdien ud fra tallene angivet i B3, B5 og B12.

LOPSLAG – find hurtigt data i et stort datasæt

Har du et ark med meget data, kan det nogle gange være svært at finde den eksakte værdi, du ønsker. Her kan du bruge LOPSLAG-formlen (VLOOKUP på engelsk), hvor du slår data op og får den tilhørende værdi til.

Kigger vi på eksemplet med Jytte og medarbejderne igen, kan det for eksempel være, at du har et ark, hvor alle navnene på dine medarbejdere står angivet i kolonne A, og deres respektive kontrakttimer står angivet i kolonne B.

Har du flere hundrede medarbejdere på en liste, kan det måske være svært at finde Jytte og hendes kontrakttimer i arket. Her kan du bruge LOPSLAG-formlen.

LOPSLAG-formlen i Excel:

=LOPSLAG(opslagsværdi;tabelmatrix;kolonneindex_nr;[intervalopslag])

Eksempel:

=LOPSLAG(”Jytte”;A2:B200;2,FALSK)

Formlen leder efter Jytte i cellerne A2 til B200. FALSK angiver, at det skal være den eksakte værdi af Jytte. 2-tallet angiver, at det er den tilhørende værdi i kolonne 2 i området (kolonne B), der skal angives, når formlen finder Jytte – altså hendes kontrakttimer.

Gør det nemt at udregne avancerede regnestykker med Excel-funktioner

Når du sidder med et mindre eller større Excel-ark, kan det være uoverskueligt at skulle taste en masse beregninger ind selv. De mange formler og funktioner i Excel gør det dog markant nemmere for dig at udregne svære regnestykker, uden det kræver det store fra dig.

Du skal blot vide, hvilke formler du skal bruge, og hvilke værdier du skal indsætte. Når du har styr på det, får du returneret de resultater, du har brug for. Og heldigvis findes der rigtig mange nyttige Excel-formler, som du kan gøre brug af, hvor vi har været inde på nogle af de mest populære her i blogindlægget.

Lær Excel formler på kursus

Har du ikke helt fået greb om at arbejde med Excel-formler, har vi en løsning til dig. Vi tilbyder Excel-kurser, hvor vi kan præsentere dig for alt lige fra det basale til mere avancerede HVIS-formler i Excel og de mange andre funktioner, der kan være nyttige at kende til for at arbejde endnu mere effektivt med programmet.

Vil du lære mere om Excel, og hvordan du blandt andet kan effektivisere dit arbejde med formler? Find et Excel-kursus, der passer til dig. Ønsker du mere inspiration og tips og tricks, kan du med fordel også tilmelde dig vores nyhedsbrev. Her får du gode råd til, hvordan du udnytter funktionerne i Excel og de andre programmer i Microsoft365.

Bestil et tilbud

Udfyld nedenstående oplysninger, og vi vil kontakte dig hurtigst muligt med et tilbud.

Spørg om kurset

Har du spørgsmål til et kursus, så kan du udfylde nedenstående, og vi vil hurtigt kontakte dig.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld nedenstående oplysninger hvis du ønsker at modtage en e-mail med nyheder, tips og tricks i form af diverse video guides til Office pakkens programmer.

Tilmeld dig vores kursusagent

Er du klar på at deltage i et kursus med et par ugers varsel, så tilmeld dig vores Last minute tilbud – og få tilbud om kurser med op til 40% i rabat.

Tilbuddet som du modtager pr. mail, gælder for dig og dine kollegaer.

Udfyld nedenstående oplysninger, herefter holder vi dig orienteret pr. mail når der er restpladser på vores kurser.

Bestil tilbud på E-learning

Udfyld nedenstående formular, og vi vil vende tilbage med et tilbud på E-learning.

Afspil video