Sådan kommer du i gang med Office 365

Sådan kommer du i gang med Microsoft Office 365

Kom godt i gang med Office 365. Office 365 som også kaldes Microsoft 365 er en nem løsning, der sikrer dig adgang til Microsoft Office og en masse andre tjenester. Du kan bruge Office 365 til både PC, Mac, enheder med Android og iOS. Du kan bruge det privat såvel som til business og erhverv.

Men hvad er Office 365, og hvordan kommer du som nybegynder i gang med Office 365?

I denne artikel vil vi klæde dig på til at bruge Office 365 i din hverdag.

Hvad er Office 365?

Office 365 er en abonnementsbaseret løsning, hvor du betaler en mindre sum hver måned for at have adgang til de nyeste og mest opdaterede Windows-applikationer, f.eks. Word, Excel, PowerPoint og Outlook. Derudover får du også adgang til onlineversioner af alle Office-programmer.

Du kan desuden dele dokumenter med andre, og du kan gemme dokumenter i skyen, når som helst det skal være.

Du kan læse meget mere om Office 365 her i vores artikel Hvad er Office 365?.

Sådan får du Office 365

Trin 1: Opret en Microsoft-konto og log ind

For at tilkøbe Office 365 skal du have en Microsoft-konto. Hvis du allerede har en Microsoft-konto, skal du logge ind på https://www.office.com/. Herfra kan du købe en licens.

Hvis du ikke har en Microsoft-konto, er det ikke svært at oprette en her: https://account.microsoft.com/account?lang=da-dk. Tryk på “Opret en Microsoft-konto”, og derefter vil Microsoft selv guide dig gennem processen.

Trin 3: Installér Office 365

Når du står på din Microsoft Office-startside, vil du i det øverste højre hjørne se knappen “Installer Office”.

Den skal du trykke på. Der kommer en boks frem med en rød knap, hvorpå der står “Skift til premium-versionen”. Tryk på den knap.

Nu dukker endnu en boks op, hvor du kan vælge mellem to forskellige udgaver af Office 365.

Du vil opdage, at de to produkter, du kan købe, hedder Microsoft 365. Det skyldes, at Office 365 er en pakke, der hører ind under Microsoft 365. Så hvis du køber f.eks. Microsoft 365 Personal, får du adgang til Office 365 Privat, og hvis du køber Microsoft 365 Family, får du adgang til Office 365 Home.

Hvis man som arbejdsgiver vil give sine medarbejdere adgang til Office 365, er det muligt at tilmelde sig Microsoft 365 Business i stedet.

Hvad er Office 365 Home?

Når du tilkøber Office 365 Home, kan helt op til seks personer få adgang til alle Windows-applikationerne i den fulde Office-pakke.

Derudover får hver person også mulighed for at gemme 1 TB data online på en ekstern server, dvs. i “skyen”.

Det betyder også, at Microsoft 365 Privat er en dyrere pakke end Microsoft 365 Personal. Du skal betale 79,99 kr. om måneden.

Hvad er Office 365 Privat?

Office 365 Privat er en pakke designet til enkeltpersoner. Du får alle Office-programmer, både Word, Excel, PowerPoint og Outlook, som Windows-applikationer på dit device samt 1 TB skylager, så du kan gemme alle dine dokumenter og data online på en ekstern server.

Microsoft 365 Personal er derfor også billigere end Microsoft 365 Privat. Du skal kun af med 54,99 kr. om måneden.

Hvorfor skal man vælge Office 365?

Nu har vi gennemgået, hvordan du kan få adgang til Office 365. Men hvorfor Office 365?

Office 365 er en løsning for dig, der ikke har råd eller lyst til at betale et stort beløb for en Office-pakke. Office 365 kan downloades til både PC og Mac, og det kan bruges til både privat brug, til business og erhverv.

Når du betaler for Office 365, betaler du et månedligt gebyr, for at du altid har adgang til opdaterede versioner af Word, Excel, PowerPoint og Outlook som Windows-applikationer. Derudover betaler du også for, at alle dine filer automatisk gemmes på en server hos Microsoft, altså at du gemmer dem i “skyen”.

Med Office 365 får du også adgang til onlineversioner af alle Office-programmer, og ydermere tillader Office 365, at du kan dele filer, så flere kan arbejde i det samme dokument samtidigt.

Hvordan virker Office 365?

Lad os nu kort gennemgå nogle funktioner ved Office 365.

Hvordan gemmer jeg dokumenter i skyen med Office 365?

Når du har downloadet Office 365, og du åbner dine Word- eller Excel-applikationer på din PC eller Mac, kan du oppe i værktøjslinjen slå “Automatisk lagring” til. Det betyder, at alt, hvad du skriver, gemmes i skyen, altså online.

Hvordan deler jeg filer med andre med Office 365?

Der er forskellige metoder til at dele filer i Office 365. Du kan bl.a. bruge mailsystemet Outlook. En anden metode er OneDrive.

Du skal først åbne OneDrive-mappen, der er installeret på din computer. Derefter skal du finde den fil i mappen, du gerne vil dele, og højreklikke på den.

Når du har gjort det, skal du trykke på “Del”, hvorefter du får mulighed for at indtaste navn eller e-mailadresse på den person, du gerne vil dele filen med. Hvis du ikke vil have, at modtager skal kunne redigere i filen, kan du fravælge det, og hvis du vil have, at modtager kun kan redigere i en bestemt tidsperiode eller ved indtastning af et kodeord, kan du også tilvælge de sikkerhedsforanstaltninger.

Når modtageren får adgang til filen, kan du og modtager arbejde i filen samtidigt.

Hvad koster Office 365?

Microsoft 365-priser er opdelt i Private og til virksomheder

Private abonnementer

Microsoft 365 Family: 79,99 kr. om måneden
Microsoft 365 Personal: 54,99 kr. om måneden.

Se mere om Private Microsoft 365 abonnementer

Virksomheds abonnementer

Microsoft 365 Business Premium: 125,90 kr. bruger pr. måned
Microsoft 365 Business Standard: 78,70 kr. bruger pr. måned
Microsoft 365 Business Premium: 125,90 kr. bruger pr. måned
icrosoft 365 Apps: 65,80 kr. bruger pr. måned

Du kan finde de mest opdaterede priser og sammenligne de forskellige Virksomheds versioner på Microsofts egen side.

Hvor meget fylder Office 365?

For at downloade Office 365 på din computer skal du have plads til ca. fem gigabytes data. Det er altså en stor mængde data, der skal installeres på din computer.

Derfor kan downloadprocessen også komme til at tage tid.

Bliv endnu bedre til Office 365

I denne artikel har vi givet dig en guide til, hvordan du får adgang til Office 365, samt hvordan du bruger nogle af de smarte funktioner, der er inkluderet i Office 365. Hvis du gerne vil blive endnu bedre til Office 365, skal du tilmelde dig vores Office 365-kursus.

Du kan også tilmelde dig vores nyhedsbrev. Så modtager du tips og gode ideer til, hvordan du kan optimere din brug af Office-pakken.

Bestil et tilbud

Udfyld nedenstående oplysninger, og vi vil kontakte dig hurtigst muligt med et tilbud.

Spørg om kurset

Har du spørgsmål til et kursus, så kan du udfylde nedenstående, og vi vil hurtigt kontakte dig.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld nedenstående oplysninger hvis du ønsker at modtage en e-mail med nyheder, tips og tricks i form af diverse video guides til Office pakkens programmer.

Tilmeld dig vores kursusagent

Er du klar på at deltage i et kursus med et par ugers varsel, så tilmeld dig vores Last minute tilbud – og få tilbud om kurser med op til 40% i rabat.

Tilbuddet som du modtager pr. mail, gælder for dig og dine kollegaer.

Udfyld nedenstående oplysninger, herefter holder vi dig orienteret pr. mail når der er restpladser på vores kurser.

Bestil tilbud på E-learning

Udfyld nedenstående formular, og vi vil vende tilbage med et tilbud på E-learning.

Afspil video