Litteraturliste i Word – Hvordan laver man en litteraturliste i Word?

Litteraturliste i Word: Sådan laver du en litteraturliste i Word

Når du skriver en rapport eller en opgave, skal du ofte kunne dokumentere, hvilke værker du har dine oplysninger fra i en litteraturliste (det kaldes også kildeliste eller reference liste). Det kan du automatisere ved at danne en litteraturliste i Microsoft Word, så det hele bliver lidt lettere. Listen bliver dannet lidt på samme måde som indholdsfortegnelser i Word (Det kan du lære mere om i vores blogindlæg om indholdsfortegnelse i Word)

I Word kan du vælge mellem forskellige standarder for opstilling af litteraturlister. I vores eksempel bruger vi APA litteraturliste (som er den Word foreslår). Den indeholder navn på forfatter, årstal for udgivelse af værket, forlag og den by, hvor forlaget ligger. APA standarden er en blandt mange. De andre standarder virker på samme måde, men der er forskel på opstillingen, og hvilke oplysninger, der bliver vist.

Litteraturliste i Word eksempler på standarder

Sådan fungerer litteraturlisten

I Word skriver du informationerne på dine kilder ind og gemmer. Det kan du gøre før, under eller efter du har skrevet dit dokument. Vi anbefaler, at du skriver det ind senest 1. gang du har brug for at henvise til kilden. Det er lettest at overskue, og du slipper for at holde styr på nogle kodenavne.

Når du skal indsætte en reference til kilden, vælger du kilden på en rulleliste, og når du er færdig, beder du Word om at generere en litteraturliste. Word finder selv ud af at indsætte de oplysninger, du skal bruge i henhold til den standard, du har valgt. Ønsker du en anden standard, kan du vælge om.

Når du skriver oplysningerne på kilden, bliver det gemt på din PC, så du kan bruge den igen i andre rapporter m.v. Bruger du mange forskellige kilder, vil vi anbefale, at du med mellemrum sletter nogle af dem, du ikke bruger mere for at gøre det mere overskueligt, eller hvis værktøjet bliver langsomt. Du kan også oprette kilder, som kun bliver gemt sammen med det aktuelle dokument.

Arbejde med litteraturliste

I vores eksempel har vi skrevet et dokument, hvor vi bruger 5 kilder. De 4 er allerede oprettet.

Opret kilder

Når du har samlet oplysningerne på kilden, så er du klar til at skrive dem ind.

  1. På fanen Referencer vælger du knappen Administrer kilder
    Dialogboksen Kildestyring åbner, og du kan se de kilder, som du allerede har oprettet (se også afsnittet Kildestyring længere nede.)
    Litteraturliste i Word knap i fanen til administrer kilder
  2. Klik på Ny
    Litteraturliste i Word skriv oplysninger på kilden
  3. Vælg kildetype på rullelisten Kildetype
    Du får vist forskellige felter alt efter, hvilken kildetype du vælger. I vores eksempel har vi valgt bog.
  4. Indtast oplysninger om kilden (navn på forfatter m.v.)
    Bemærk at Word viser dig de felter, som du skal bruge til den listestandard, du har valgt.
  5. vælg knappen OK.

Gem flere oplysninger på kilden

Du kan gemme flere oplysninger på kilden, end standarden foreskriver.

  1. På fanen Referencer vælger du knappen Administrer kilder.
  2. Klik på Ny eller udpeg en kilde og klik på Rediger.
  3. I dialogboksen skal du i nederste venstre hjørne vælge Vis alle bibliografifelter.
    Litteraturliste i Word vis flere felter til oplysninger på kilden

Indsæt kildehenvisning i dokumentet

Nu skal du indsætte henvisningen i dokumentet.

  1. Skriv citatet og placer skrivemarkøren til slut.
  2. Vælg fanen Referencer og vælg menuen Indsæt citat.
    Litteraturliste i Word indsæt citat
  3. Klik på navnet på den forfatter og det værk, som du vil henvise til.
    Word indsætter navnet på forfatter og årstal i en pladsholder 

Indsæt sidetal i kildehenvisningen

Hvis det er et bog, rapport eller lignede, kan du hjælpe din læser ved at skrive tallet på den side, hvor du har fundet dit citat.

  1. Klik på kildehenvisningen og derefter på den lille pil i pladsholderen.
    Litteraturliste i Word indsæt sidetal ved hjælp af rediger citat
  2. Vælg Rediger citat.
  3. I feltet Sider: skriver du sides tal.
    Hvis citatet fylder mere end 1 side kan du skrive f.eks. x – y.
    Litteraturliste i Word skriv sidetal
  4. Vælg OK.

Sidetallet vises i kildehenvisningen efter navn på forfatter og årstal.
Litteraturliste i Word vis sidetal

Bemærk at du i dialogboksen Rediger Citat også kan undertrykke (fjerne) oplysninger om forfatter m.v.

Vælg en listestandard

I Word kan du vælge mellem forskellige standarder for litteraturlister. I Microsoft Word kaldes det for Typografi.

  1. På fanen Referencer vælger du i gruppen Citater og bibliografi galleriet Typografi.
    Litteraturliste i Word vælg standard
  2. Vælg den standard du skal bruge.

Opret en litteraturliste

Når du har indsat nogle kildehenvisninger, er du klar til at oprette en litteraturliste.

  1. Placer skrivemarkøren, hvor du ønsker en litteraturliste.
  2. Vælg fanen Referencer og derefter menuen Bibliografi..
    Litteraturliste i Word indsæt litteraturliste
  3. Vælg hvilken opstilling du ønsker.
    I vores eksempel vælger vi Referencer.

Opdater litteraturlisten

Hvis du efterfølgende indsætter nye kildehenvisninger, kan du opdatere litteraturlisten.

  1. Klik et sted i litteraturlisten.
    Pladsholderen åbnes.
  2. Vælg Opdater citater og bibliografi.
    Litteraturliste i Word opdater liste

Ændre udseende på litteraturlisten

Hvis du ønsker, at litteraturlisten skal se anderledes ud, er du nødt til at ændre listen til tekst, også kan du ikke længere opdatere den automatisk. Så har du brug for det, så er det bedst at vente til allersidst i skriveprocessen.

  1. Klik et sted i litteraturlisten.
    Pladsholderen åbnes.
  2. Vælg Konverter bibliografi til statisk tekst.
    Litteraturliste i Word konverter til tekst og ændre udseende på liste

Skriv data på kilder du allerede har henvist til

Hvis du ikke har tid til at oprette kilden inden du citerer, så kan du indsætte en kildehenvisning og senere oprette kilden i Kildestyringen.

Placer skrivemarkøren efter citatet.

  1. Vælg fanen Referencer og vælg menuen Indsæt citat.
  2.  Vælg menupunktet Tilføj ny pladsholder…
    Litteraturliste i Word opret en henvisning før kilde
    Word foreslår navnet Pladsholder #
  3. Skriv et navn du kan huske og vælg OK.
    I vores eksempel skriver vi “Access” fordi citatet er fra materiale om Access.
    Litteraturliste i Word navngiv pladsholder før kilde

Når du får tid, skriver du oplysningerne om kilden ind i Kildestyringen.

  1. Vælg fanen Referencer og vælg knappen Administrer kilder.
  2.  I højre side kan du se kilder i den aktuelle liste i dokumentet.
  3. Find kilder med et ? foran.
    Det betyder, at der ingen oplysninger findes på kilden. I vores eksempel hedder den Access og ligger øverst.
    Litteraturliste i Word opret kilde efter henvisningen
  4. Vælg kilden med ? og vælg knappen Rediger. I nederste venstre hjørne i feltet Kodenavn står navnet på pladsholderen. I vores eksempel var det “Access”.
  5. Udfyld dialogboksen Rediger kilde med oplysningerne og vælg OK.

Kildestyring

Du har forskellige muligheder for at administrere dine kilder i dialogboksen Kildestyring.

Du finder dialogboksen ved at vælge fanen Referencer og derefter knappen Administrer kilder

Slet en kilde

Du har brug for at slette kilder, hvis du har for mange kilder, du ikke bruger. Hvis du har for mange på hovedlisten, kan det blive uoverskueligt, og værktøjet bliver langsomt. Hvis du har for mange kilder, der kun står på den aktuelle liste, kan dit dokument blive “tungt” at arbejde med.

  1. På fanen Referencer vælger du knappen Administrer kilder.
  2. Klik på kilden du vil slette i Hovedliste eller Den aktuelle liste.
    Litteraturliste i Word slet kilde i hovedlisten
  3. Klik på knappen Slet.
    Kilden er væk fra hovedlisten, men hvis kilden er citeret i dokumentet, står den stadig på den aktuelle liste.

Hvis en kilde er brugt i dokumentet, kan du først slette den fra den aktuelle liste, når kildehenvisningen er slettet. Kilden er markeret med et V til venstre for kildens navn på den aktuelle liste, hvis det er i brug i dokumentet, og når du klikker på knappen Slet, virker den ikke. Først når V’et er væk kan du slette kilden.
Litteraturliste i Word slet kilde på aktuelle liste efter henvisninger er slettet

Slet en kildehenvisning i dokumentet

  1. Klik på henvisningsteksten, så pladsholderen bliver aktiv.
  2. Klik på den lille fane med prikker på højre side af pladsholderen.
    Litteraturliste i Word slet henvisning
  3. Tryk på SLET TILBAGE.

Opret en kilde i det aktuelle dokument

Word kan gemme kilder i Hovedlisten (hvor de altid er til rådighed) eller i den Aktuelle liste (hvor du kun kan bruge den i det aktuelle dokument,)

Hvis du ved, at du ikke kommer til at bruge kilden igen, er der ingen grund til at gemme den i hovedlisten.

  • Hvis du opretter kilden ved at indsætte kildehenvisning først, bliver kilden kun oprettet på den aktuelle liste.
  • Hvis du opretter kilden, inden du bruger kildehenvisningen, bliver kilden gemt både på hovedlisten og på den aktuelle liste. Du skal selv slette den fra hovedlisten.

Word kan meget mere……

Hvis du gerne vil have din litteraturliste vist i spalter så kan du finde hjælp i vores guide om spalter i Word og skal den udgives som en folder kan du finde hjælp i vores guide: Hvordan laver man en folder i Word?.

Skriver du mange opgaver kan du finde hjælp til at minimere arbejdet med Word f.eks. i vores blogindlæg om skabeloner i Word eller om fodnoter. Hvis du synes at der er lidt mange bindestreger i din tekst, så kan du finde hjælp i vores indlæg om orddeling i Word og hvis du heller vil have en anden forside en APA-standarden kan du også finde vejledning i hvordan laver man en flot forside i Word.

Bliv bedre til Word

Vil du lære mere om Word og have tingene forklaret af en af vores Wordspecialister, så har vi forskellige muligheder til dig:

  • Word kursus hos jer– kurserne afholdes med fysiskfremmøde.
  • E-learning – Du kan tage et Word kursus som et Video kursus (E-learning). Kurserne kan tages, når det passer dig. Kurserne er lavet af vores egne instruktører og indeholder videolektioner med tilhørende øvelser. Har du spørgsmål undervejs, kan du altid ringe eller skrive til os.

Du kan også tilmelde dig vores nyhedsbrev og få gode tips og tricks til, hvordan du kan optimere din brug af Word og Microsoft 365. Du finder et link nederst på siden.

Bestil et tilbud

Udfyld nedenstående oplysninger, og vi vil kontakte dig hurtigst muligt med et tilbud.

Spørg om kurset

Har du spørgsmål til et kursus, så kan du udfylde nedenstående, og vi vil hurtigt kontakte dig.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld nedenstående oplysninger hvis du ønsker at modtage en e-mail med nyheder, tips og tricks i form af diverse video guides til Office pakkens programmer.

Tilmeld dig vores kursusagent

Er du klar på at deltage i et kursus med et par ugers varsel, så tilmeld dig vores Last minute tilbud – og få tilbud om kurser med op til 40% i rabat.

Tilbuddet som du modtager pr. mail, gælder for dig og dine kollegaer.

Udfyld nedenstående oplysninger, herefter holder vi dig orienteret pr. mail når der er restpladser på vores kurser.

Bestil tilbud på E-learning

Udfyld nedenstående formular, og vi vil vende tilbage med et tilbud på E-learning.

Afspil video