Firma budget skabelon: Få nem guide til firma budget i Excel her

Guide: Sådan bruger du en firmabudget-skabelon i Excel

Er det dig, der er ansvarlig for budgetter og regnskabet i virksomheden? Eller står du over for et projekt, hvor du skal lægge et budget? Det kan virke en smule uoverskueligt at skulle starte helt fra bunden. Heldigvis findes der et hav af firmabudget-skabeloner i Excel, som gør det nemt og hurtigt at komme i gang med budgettet.

Og hvordan kommer du så i gang med en firmabudget-skabelon i Excel? Det finder du svaret på her. Vi har samlet en guide til dig, således du step for step bliver introduceret for, hvordan du hurtigt og nemt får lagt et budget ud fra en skabelon. Læs med her, og få styr på budgettet i løbet af nul komma fem.

Step 1: Find de mange budgetskabeloner i Excel

Excel byder på et væld af skabeloner, som du blandt andet kan bruge til firmabudgettet. Du starter derfor med at åbne Excel, hvor du i langt de fleste tilfælde bliver mødt af startsiden. For at finde de mange skabeloner klikker du på ”Ny”, som du finder i venstre side under ”Startside”.

Her finder du en oversigt over alle de gratis skabeloner, der er tilgængelige i Excel. Det kan være en fordel at benytte søgefeltet for at få vist de mest relevante skabeloner. Skriv for eksempel ”budget” eller ”regnskab” i søgefeltet.

Step 2: Gå med en firmabudget-skabelon, der passer til din virksomhed og dit behov

Der er mange forskellige situationer, hvor der er behov for at lægge et budget i virksomheden. Det er derfor vigtigt, at du vælger en template, der passer til din virksomhed og den pågældende situation, du står i.

Skal du for eksempel starte virksomhed, skal du starte helt fra scratch. En helt ny virksomhed vil typisk ikke være inddelt i afdelinger og lignende endnu. Du kan derfor gå med noget, der er forholdsvis simpelt, og som giver dig et overblik over, hvad du regner med, der kommer til at være af indtægter og udgifter.

I nogle situationer har du brug for et overblik på årsbasis. Andre gange skal du kunne se budgettet måned for måned. Det er derfor vigtigt, at du afgør med dig selv, hvad det er, du vil bruge det pågældende budget til, inden du vælger en skabelon.

Derudover skal du afgøre, hvor meget du vil gå i dybden med dit budget. Skal du blot kunne se, hvor mange penge du regner med, der går ind og ud af virksomheden hver måned? Eller vil du have en komplet oversigt over variable udgifter og fastudgifter som en del af et større driftsbudget?

Budgetter kan gå i mange retninger. Du skal derfor vurdere de enkelte skabeloner, således du nemmere kan beslutte, hvilken firmabudget-skabelon der passer til dig.

Når du har fundet den rette, trykker du blot på den og vælger ”opret”. Budgetskemaet bliver nu downloadet og åbner inde for kort tid.

Step 3: Lad budgettet tage form i din skabelon i Excel

Så langt så godt. Nu skal du i gang med at bruge skabelonen, således dit budget kan komme til live. Når du åbner firmabudget-skabelonen, vil der ofte være en forklaring, der beskriver, hvordan du bruger skabelonen.

En god start er, at du får slettet de tal, der allerede er indtastet. Vær dog meget opmærksom på, at du beholder de felter, hvori der er indtastet formler. Det er blandt andet dem, der gør det så nemt at bruge en template.

Fjern og tilføj poster i budgetskemaet

Nu skal du kigge nærmere på de forskellige poster. Vurdér, om de giver mening for din forretning. Er der for eksempel anført en post med bilomkostninger, men har du ikke en bil tilknyttet din virksomhed, kan du vælge at slette den eller ændre den til noget andet.

Har du et budget, der er sat op i rækker, kan du højreklikke på rækkenummeret, hvor posten er anført, og trykke på ”Slet”. Du kan dog kun benytte denne metode, hvis posterne er angivet på hver sin række.

Har du poster, som ikke er med i det nuværende budget, kan du på samme måde tilføje en række. Du højreklikker på den række, hvor du ønsker at tilføje en post over. Klik på ”Indsæt”, og der bliver tilføjet en række over.

Det smarte ved denne metode er, at det ikke laver rod i de formler, der allerede er der. Er der for eksempel fem rækker, der bliver summeret, kommer den sjette række også med i regnestykket, hvis du tilføjer en ny række blandt de fem rækker.

Ændr navnene på posterne, så det giver mening

Dit budget skal give et tydeligt overblik over indtægter og udgifter. Brug derfor noget tid på at præcisere de forskellige poster, således det giver mening, hvad det er, der bliver brugt penge på.

Du kan sagtens have poster, der inkluderer forskellige posteringer. Det kan derfor være en god idé med et oversigtsark, hvor du for hver post definerer og præciserer, hvilke posteringer den inkluderer. Det gør det nemmere for dig og andre i firmaet, der skal bruge skabelonen i Excel.

En firma budgetskabelon skal ses som et godt udgangspunkt, som du kan arbejde videre med. Det er derfor vigtigt, at du tilpasser den til dit firma, således den netop giver mening. Det skal være sådan, at det er nemt og overskueligt for andre i virksomheden eller for eksempel din revisor, hvis vedkommende kigger den igennem.

Brug derfor noget tid på at lave de nødvendige tilpasninger. Det kan betale sig i sidste ende.

Er du klar til at komme i gang med firmabudgetskabeloner?

Har du brug for hjælp til at blive en haj til Excel og bygge et godt firmabudget op ved hjælp af en skabelon i Excel? Så har vi løsningen. Vi tilbyder en masse kurser i Excel, hvor du bliver klædt på til de mange funktioner og muligheder, du finder i programmet.

Find det helt rigtige Excel-kursus, der passer til dig her.

Vil du have gode tips og tricks til, hvordan du bruger Excel og de mange andre programmer i Office-pakken? Tilmeld dig vores nyhedsbrev, hvor vi deler ud af en masse smarte hacks til, hvordan du arbejder endnu mere effektivt med programmerne i Office-pakken.

Bestil et tilbud

Udfyld nedenstående oplysninger, og vi vil kontakte dig hurtigst muligt med et tilbud.

Spørg om kurset

Har du spørgsmål til et kursus, så kan du udfylde nedenstående, og vi vil hurtigt kontakte dig.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld nedenstående oplysninger hvis du ønsker at modtage en e-mail med nyheder, tips og tricks i form af diverse video guides til Office pakkens programmer.

Tilmeld dig vores kursusagent

Er du klar på at deltage i et kursus med et par ugers varsel, så tilmeld dig vores Last minute tilbud – og få tilbud om kurser med op til 40% i rabat.

Tilbuddet som du modtager pr. mail, gælder for dig og dine kollegaer.

Udfyld nedenstående oplysninger, herefter holder vi dig orienteret pr. mail når der er restpladser på vores kurser.

Bestil tilbud på E-learning

Udfyld nedenstående formular, og vi vil vende tilbage med et tilbud på E-learning.

Afspil video