Faktura skabelon i Excel (gratis): Sådan laver du en faktura i Excel

Guide: Sådan bruger du nemt en faktura-skabelon i Excel

Skriver du ofte fakturaer – enten som virksomhed, freelancer eller privatperson? Og vakler du mellem, om du skal lave det i Word eller Excel? Der er flere fordele ved at lave det i Excel. Regnearket regner nemlig helt automatisk tallene ud for den samlede faktura, uden du skal have lommeregneren frem.

Men hvordan laver du en faktura i Excel? Brug faktura-skabeloner i Excel, og gør det hele nemmere for dig selv. De gratis faktura-skabeloner kræver kun nogle få justeringer, før de passer til formålet. Læs med her i guiden, hvor vi hjælper dig med, hvordan du laver din egen faktura-skabelon i Excel.

Step 1: Find den rigtige faktura-skabelon i Excel, der passer til dig

Du starter med at åbne Excel-programmet. Her er der flere templates, du kan vælge imellem. For at se dem alle sammen, klikker du på ”Flere skabeloner” i højre side.

Du ser nu alle skabelonerne, der er til rådighed i Excel. Gør det nemmere for dig selv ved at søge på ”Faktura” i søgefeltet. På den måde får du kun vist de skabeloner, der er relevante for dig.

Nu skal du vælge den skabelon, der passer bedst til din situation. Valget af skabelon til faktura afhænger af flere ting. Det kan både være i forhold til, om du er privatperson eller freelancer, eller du sidder i en virksomhed.

Derudover afhænger det også af, hvad du sælger. Er det for eksempel ofte flere ting, der sælges ad gangen, skal der være plads til flere linjer. Slutteligt er der også hele designet og opstillingen af fakturaen, du skal tage højde for. Det vil dog typisk være en smagssag.

Når du har fundet den rigtige faktura-skabelon i Excel, klikker du på den, hvorefter du klikker ”Opret”. Skabelonen åbnes nu.

Step 2: Lav dine egne tilpasninger, og gem dem som din egen skabelon

Du har nu mulighed for at lave dine egne tilpasninger. Vi anbefaler, at du tager udgangspunkt i en skabelon og laver personlige tilpasninger, der passer til dig eller din virksomhed.

Er der lavet plads til et logo i skabelonen, udskifter du selvfølgelig det med dit eget logo. Højreklik på det billede, der allerede er i skabelonen. Vælg ”Skift billede”. Har du billedet liggende på computeren, vælger du ”Fra en fil…” og finder det pågældende logo.

Dernæst skal du have skrevet oplysningerne på din virksomhed eller dig som privatperson eller freelancer ind i skabelonen. Det vil være oplysninger, der ikke lige sådan ændrer sig fra gang til gang. Skriv det ind de steder, hvor der er lavet plads til det.

Du kan nu gemme din faktura-skabelon i Excel, således du ikke skal indtaste dine oplysninger og skifte logo hver gang, der skal laves en faktura. Tryk på ”Filer” efterfulgt af ”Gem som”. Giv din skabelon et passende navn, og sørg for, at du vælger ”Excel-skabelon” som filtype.

Step 3: Brug den i hverdagen

Når du har lavet din faktura-skabelon i Excel og gemt den som din egen skabelon, kan du nemt og hurtigt lave en faktura. Du skal blot åbne din skabelon til fakturaer og indtaste oplysninger om:

  • Kunden (for eksempel virksomhedsnavn, adresse, e-mailadresse, telefonnummer etc.)
  • Fakturanummer
  • Dato
  • Beskrivelse af det købte
  • Priser/mængder
  • Moms.

Det samlede beløb med/uden moms bliver typisk regnet sammen automatisk – også når du vælger en gratis faktura-skabelon.

Derfra kan du nu gemme fakturaen, uden den overskriver din skabelon. Når først du har lavet en faktura i Excel ud fra en skabelon, kan du derfor hurtigt få skrevet fakturaer til dine kunder.

Bliv endnu skarpere til Excel på et kursus

Har du et ønske om at blive bedre til at lave fakturaer i Excel? Eller vil du dykke endnu mere ned i de mange muligheder, programmet byder på? Så er et Excel-kursus lige noget for dig. Vi tilbyder flere Excel-kurser, hvor der er noget til forskellige niveauer. Se vores udvalg af Excel-kurser her.

Vil du have flere tips til, hvordan du bruger Excel og de andre programmer i Office-pakken? Tilmeld dig vores nyhedsbrev, hvor vi deler ud af brugbare tips og tricks.