Guide: Sådan laver du et boksplot i Excel
I vores serue af blogindlæg om diagrammer i Excel tilføjer vi nu boksplot, også kaldet “kassediagram”. Et boksplot kan bruges til at få en grafisk fremstilling af den indbyrdes fordeling af dine tal. Du kan også få dit regneark til at vise fordelingen for dig. Et boksplot i Excel kaldes “kasser med hale”, og her er en lille guide til funktionen.
Et boksplot er især nyttigt, hvis du har mange tal og gerne vil vide, hvor de midterste værdier befinder sig. Du får desuden vist den højeste og den laveste værdi.
Rent matematisk finder du det midterste tal i din talrække (medianen). Hvis du har et lige antal tal, bruges gennemsnittet af de to midterste tal. Derefter finder du det midterste tal i begge halvdele, så du har 4 dele (kvartiler). De to midterste kvartiler bruges til at tegne kassen i et boksplot. Derefter markeres det højeste og det laveste tal med en streg, der viser antallet af tal i hvert kvartil.
Nå, lad os komme til det: hvordan laver man et boksplot i Excel?
STYRK DINE EXCEL KOMPETENCER
Vi er specialister i Excel, og kan hjælpe dig til endnu mere nyttig viden om Excel
Forbered din talrække
Dine tal skal være sorteret fra mindst til størst og gerne med en overskrift.
I vores eksempel vil vi gerne se, om antallet af vielser og skilsmisser ligger nogenlunde stabilt eller om der er store udsving. Til det har vi hentet tallene for vielser og skilsmisser i Danmark fra Statistikbanken hos Danmarks Statistik og bruger tallene fra 2006 til 2020. De ser således ud:
- Vi er ikke interesseret i årstallene, så dem sletter vi.
For at finde medianen og kvartilerne skal tallene være sorteret. Dette er en kort vejledning i, hvordan du kan sortere fra venstre til højre. Husk, at talrækkerne skal sorteres hver for sig..
- Marker den ene talrække, vælg fanen Data og derefter knappen Sorter.
- Excel fortæller dig, at den kan se, at der er andre tal ved siden af, men du vælger Fortsæt med den aktuelle markering.
- Fordi tallene står vandret, skal vi i sorteringsboksen vælge Indstillinger og derefter Sorter fra venstre mod højre.
- I sorteringsboksen vælger vi den række, som tallene står på og accepterer at sortere fra mindste til største.
- Gentag med den anden talrække.
Nu kan vi finde medianen og kvartilerne på vores tal.
For illustrationens skyld har vi transponeret vores talrækker til lodret.
Opret en boksplot i Excel
I Excel kaldes et boksplot for “kasse med hale”, og du finder den i diagramgruppen for statistik.
- Marker tallene og overskrifterne (bemærk: vi tager ikke årstallene med)
- Vælg Fanen Indsæt og klik på galleriet Indsæt statistikdiagram. Her kan du vælge Kasse med hale
Du har nu oprettet diagrammet. (for illustrationens skyld har vi lysnet farverne)
Sådan læser du et boksplot
Bemærk at de to talrækker vises som to uafhængige boksplots. Vi kan ikke bruge boksplots til at vise sammenhæng mellem to forskellige talgrundlag.
Hvis du kigger på den blå boksspot (som illustrerer vielser), så kan man aflæse vores tal fra diagrammet.
Krydset viser gennemsnittet af alle tallene.
Hvis tal falder ved siden af
I en sammenligning af boksplot kan vi se en lille forskel på den orange (for skilsmisser). Der markeret 2 plot henholdsvis under det laveste og over det højeste tal. Det illustrerer, at Excel mener at de tal “falder uden for” de øvrige tal. Det laveste antal skilsmisser på 10.454 er da også næsten 4.000 lavere end det næstlaveste.
Præsenter dit boksplot i Excel
Boksplottet er et diagram på lige fod med andre diagrammer i Excel, og du kan redigere på samme vis. Vores eksempel synes vi skal se således ud:
Vi har tilføjet Dataetiketter og Forklaring. Dem finder du på fanen Diagramdesign under menuen Tilføj diagramelementer.
Leder du efter en anden type diagram?
Blandt vores blogindlæg kan du også finde vejledninger til f.eks. Histogram, kurvediagram og søjlediagram.
Kig også i oversigten over blogindlæg om diagrammer.
Bliv bedre til Excel på vores kurser
Vil du have tingene forklaret af en af vores eksperter i Excel, så kan vi tilbyde dig følgende kurser:
- Excel kurser hos os eller jer – kurserne afholdes med fysiskfremmøde.
- Online Excel kurser – kurserne afholdes af en “levende” instruktør i real time, så du kan stille spørgsmål mv.
- Excel E-learning – Kurserne kan tages, når det passer dig. Kurserne er lavet af vores egne instruktører og indeholder videolektioner med tilhørende øvelser. Har du spørgsmål undervejs, kan du altid ringe eller skrive til os.
Du kan også tilmelde dig vores nyhedsbrev og få gode tips og tricks til, hvordan du kan optimere din brug af Excel og Microsoft 365. Du finder et link nederst på siden.