I Excel kan du ofte vedimport af data, have celler celler med et indhold af flere værdier, som efterfølgende ønskes adskilt i hver sin kolonne. I de fleste tilfælde kan funktionen Tekst til kolonner i Excel udfører denne opgave.
Funktionen »Tekst til kolonner«
Herunder et lille eksempel hvor adskilleren er et semikolon, og der er uønskede mellemrum som skal fjernes:
- Markerer alle cellerne ved at klikke på kolonnebogstavet A.
- Vælg knappen Tekst til kolonner, i fanen Data:
- Vælg Afgrænset og tryk på knappen Næste:
- Vælg afgrænseren Semikolon:
- Tryk på Udfør.
- Kolonne bredden er tilpasset:
Fjern overflødige mellemrum i Excel
- Indsæt først en tom støtte-kolonne mellem kolonne A og B.
- Indsæt i kolonne B, formlen:
=FJERN.OVERFLØDIGE.BLANKE(A1)
og kopiere formlen til de andre celler i kolonnen. - Kopiere kolonne B og indsæt kopien som værdier i kolonne A:
- Slet kolonne B. Herunder ses resultatet:
Overflødige mellemrum ved andre kolonner, fjernes som beskrevet ovenover.
I nogle tilfælde kan det være svært at adskille til det ønskede, for eksempel hvis der står »8000 Aarhus C«. En løsning på dette kan være at anvende Hurtigudfyldning – klik her for at læse om denne metode.