Hvad er en Pivottabel?

En pivottabel er en dynamisk funktion i Excel, som på baggrund af selv store data ark let kan opsummerer og konkludere tendenser mv. Flere tusinder rækker med data kan blive til et let og overskueligt “billede” af dine data
Udseendet er let at ændre på, og du kan let omrokere på dine visninger med et museklik, så du får et udseende af dine data som passer til dit behov.

Pivottabeller er dermed en enkelt og let måde at få overblik over større dataark i Excel.

Hvad er Pivottabeller? Se det her

Uden kendskab til Pivottabeller, ville du tage dine lister i Excel og påbegynde en filtrering og måske en sortering.  Eller lave beregninger med Excels indbyggede funktioner så som SUM, GENNEMSNIT, MINDSTE, STØRSTE, TÆL.HVISER og andre funktioner.

Ovenstående muligheder kan give et billede, men det tager tid, og er langt fra dynamisk, og med stor sandsynlighed slet ikke overskueligt.

I denne video kan du se en færdig Pivottabel, som er lavet på grundlag af en større datamængde.

Hvordan laver man en Pivottabel?

Grundlaget for er at lave en pivottabel er, at du skal have et data grundlag som er struktureret. med struktureret menes, at dataene står kolonnevis med unikke overskrifter.
En pivottabel er faktisk ret let at lave, det største arbejde kan lægge i, at de data der skal indgå i pivottabellen er korrekte og præcise.

Når du har styr på dine data, dvs. at de står kolonnevis og med overskrifter til hver kolonne, så er du klar til at lave en pivottabel, se hvordan i denne videoguide:

Opret en pivottabel

Efter at have sikret sig, at datagrundlaget er sammenhængende og struktureret med overskrifter på alle kolonner, lader man markøren stå i en enkelt, tilfældig celle i området.
Herefter vælger man Indsæt fanen, og klikker på knappen Pivottabel, som ligger yderst til venstre.

I den følgende dialogboks accepterer man, at datagrundlaget er det markerede område, samt at Pivottabellen skal ligge på et nyt ark.

 

I venstre side af det nye ark findes Pivottabellen, og i højre side er Pivottabellens Feltliste. Desuden kommer to nye faner i Båndet: Analysér og Design.

Bemærk, at alle kolonneoverskrifterne fra datagrundlaget er listet som Felter i Feltlisten, under disse findes fire områder, hvor de ønskede felter trækkes til.

Det vigtigste felt er det felt, der skal opsummeres på, det vil sige beregnes. Dette felt trækkes til området Værdier, således at det bliver til et Værdifelt. Når man efterfølgende klikker på knappen, kan man vælge Værdifeltindstillinger og derved indstille feltet.

Det næste felt bør være et felt, man ønsker at se værdierne fordelt på. Dette felt trækkes til området Rækker, og så har man en Pivottabel.

Herefter kan tilføjes yderligere felter til Filtre, Kolonner, Rækker og Værdier. Det afhænger helt af, hvilken indfaldsvinkel man ønsker at anlægge.

 

Hvordan opdaterer man en Pivottabel?

Det er vigtigt at gøre sig klart, at Pivottabeller kun viser de data, der var aktuelle, da Pivottabellen blev oprettet.

Er der kommet nye eller ændrede data i datagrundlaget, skal Pivottabellen opdateres, det gøres nemmest ved at højreklikke et vilkårligt sted i Pivottabellen og vælge Opdater.
Er der oprettet flere Pivottabeller af det samme datagrundlag, vil alle Pivottabeller blive opdateret, når blot én af dem opdateres!

 

God fornøjelse 🙂