En pivottabel er en dynamisk funktion i Excel, som på baggrund af selv store dataark let kan opsummere og konkludere tendenser mv. Flere tusind rækker med data kan blive til et let og overskueligt “billede” af dine data.
Udseendet er let at ændre, og du kan let omrokere dine visninger med et museklik, så du får et udseende af dine data, der passer til dit behov.
Pivottabeller er dermed en enkel og let måde at få overblik over større dataark i Excel.
Læs med her og se vores videoer nedenfor. Er du interesseret i at vide alt om pivottabeller, så læs mere her om vores kursus i pivottabeller. Se også: Kursus i PowerPivot og PowerQuery.
Gratis video – intro til Pivottabeller
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få tilsendt vores video om Pivottabeller
*ved tilmelding accepterer du at modtage nyhedsbreve fra Officekursus samt vores privatlivspolitik.
Hvad er pivottabeller? Se det her
Uden kendskab til pivottabeller ville du tage dine lister i Excel og begynde en filtrering og måske en sortering. Eller lave beregninger med Excels indbyggede funktioner såsom SUM, GENNEMSNIT, MINDSTE, STØRSTE, TÆL.HVISER og andre funktioner.
Ovenstående muligheder kan give et billede, men det tager tid og er langt fra dynamisk, og med stor sandsynlighed slet ikke overskueligt.
I denne video kan du se en færdig pivottabel, som er lavet på grundlag af en større datamængde.
STYRK DINE EXCEL KOMPETENCER
Vi er specialister i Excel, og kan hjælpe dig til endnu mere nyttig viden om Excel
Hvordan laver man en pivottabel?
Grundlaget for at lave en pivottabel er, at du skal have et datagrundlag, som er struktureret. Med struktureret menes, at dataene står kolonnevis med unikke overskrifter.
En pivottabel er faktisk ret let at lave. Det største arbejde kan lægges i, at de data, der skal indgå i pivottabellen er korrekte og præcise.
Når du har styr på dine data, dvs. at de står kolonnevis og med overskrifter til hver kolonne, så er du klar til at lave en pivottabel. Se hvordan i denne videoguide:
Opret en pivottabel
Efter at have sikret dig, at datagrundlaget er sammenhængende og struktureret med overskrifter på alle kolonner, lader du markøren stå i en enkelt, tilfældig celle i området.
Herefter vælger du fanen Indsæt og klikker på knappen Pivottabel, som ligger yderst til venstre.
I den følgende dialogboks accepterer du, at datagrundlaget er det markerede område, samt at Pivottabellen skal ligge på et nyt ark.
I venstre side af det nye ark findes Pivottabellen, og i højre side er Pivottabellens Feltliste. Desuden kommer to nye faner i Båndet: Analysér og Design.
Bemærk, at alle kolonneoverskrifter fra datagrundlaget er listet som Felter i Feltlisten, under disse findes fire områder, hvor de ønskede felter trækkes til.
Det vigtigste felt er det felt, der skal opsummeres, det vil sige beregnes. Dette felt trækkes til området Værdier, så det bliver til et Værdifelt. Når du efterfølgende klikker på knappen, kan du vælge Værdifeltindstillinger og derved indstille feltet.
Det næste felt bør være et felt, du ønsker at se værdierne fordelt på. Dette felt trækkes til området Rækker, og så har du en pivottabel.
Herefter kan du tilføje yderligere felter til Filtre, Kolonner, Rækker og Værdier. Det afhænger helt af, hvilken indfaldsvinkel du ønsker at anlægge.
Hvordan opdaterer man en Pivottabel?
Det er vigtigt at gøre sig klart, at Pivottabeller kun viser de data, der var aktuelle, da Pivottabellen blev oprettet.
Er der kommet nye eller ændrede data i datagrundlaget, skal Pivottabellen opdateres. Det gøres nemmest ved at højreklikke et vilkårligt sted i Pivottabellen og vælge Opdater.
Er der oprettet flere Pivottabeller af det samme datagrundlag, vil alle Pivottabeller blive opdateret, når blot en af dem opdateres!
God fornøjelse 🙂