Hvad er et histogram?
Et histogram er et diagram der giver et grafisk overblik over hyppigheden af værdier i et datasæt, hvor den grafiske præsentation er klasseinddelt.
Hvad bruger man et histogram til?
Histogrammer bruges til at vurdere hvordan tallene i et datasæt fordeler sig. Ved at finde en normalfordeling af et givet datasæt, kan man herudfra nemmere drage konklusioner på tallene i datasættet.
Eksempler på en normal fordeling
Dataene viser en normal fordeling af fødende, som topper omkring 29 års alderen, vist for hvert alderstrin og for aldersgruppe.
Eksempel på en dobbelt top fordeling
Her viser fordeling af fødende sig, at have to toppe, omkring 22 års alderen og 34 års alderen. Denne fordeling kunne for eksempel tolkes at fødende kvinder daler når de starter på en uddannelse ved 22 års alderen.
Eksempel på en skæv fordeling
Eksemplet viser at kvinderne føder i en tidlig alder, topper omkring de 23 år, og som så langsom daler jo ældre de bliver.
STYRK DINE EXCEL KOMPETENCER
Vi er specialister i Excel, og kan hjælpe dig til endnu mere nyttig viden om Excel
Sådan laver du et histogram i Excel
Når dine data er beskrevet i intervaller som her (10-14, 15-19, etc.), laver du diagrammet som beskrevet herunder:
Trin 1: Markér datasættet
Du markerer dataene inklusiv overskrifterne:
Trin 2: Indsæt diagrammet
Under fanen Indsæt, klik på ikonet »Indsæt statistikdiagrammer« og vælg diagramtypen »Histogram«:
Trin 3: Ændre diagrammets vandrette akse
a. Højreklik ved kanten af diagrammet og vælg »Formatér diagramområde…«.
b. I indstillingsvinduet skal du under Diagramindstillinger, vælge kategorien »Vandret Akse«:
c. Under ikonet Akseindstillinger skal du åbne »Akseindstillinger« og vælge kategorien »Efter kategori«:
Herefter får du et histogram, hvor det med eksemplets datasæt ser således ud:
Histogram i Excel: Video Guide

Leder du efter en anden type diagram?
Blandt vores blogindlæg kan du også finde vejledninger til f.eks. boksplot i Excel, kurvediagram og søjlediagram.
Kig også i oversigten over blogindlæg om diagrammer.
Bliv bedre til Excel på vores kurser
Vil du have tingene forklaret af en af vores eksperter i Excel, så kan vi tilbyde dig følgende kurser:
- Excel kurser hos jer eller hos os – kurserne afholdes med fysisk fremmøde.
- Online kurser i Excel, Word og andre dele af Microsoft 365 – kurserne afholdes af en “levende” instruktør i real time, så du kan stille spørgsmål mv.
- Excel E-learning – Kurserne kan tages, når det passer dig. Kurserne er lavet af vores egne instruktører og indeholder video lektioner med tilhørende øvelser. Har du spørgsmål undervejs, kan du altid ringe eller skrive til os.
Du kan også tilmelde dig vores nyhedsbrev og få gode tips og tricks til, hvordan du kan optimere din brug af Excel og Microsoft 365. Du finder et link nederst på siden.