Guide: Hvordan regner man gennemsnit ud i Microsoft Excel?
I Excel findes to funktioner, som kan beregne gennemsnittet af en serie af tal. Den ene, som hedder MIDDEL, kan beregne gennemsnittet at et vilkårligt udpluk af data. Den anden, MIDDEL.HVISER, kan beregne gennemsnittet at et udpluk af data underlagt visse betingelser. Det kan f.eks. være man først vil se hvor mange varer der sælges i gennemsnit pr. ordre i en periode med funktionen MIDDEL. Derefter vil man se, gennemsnittet for de enkelte varetyper med funktionen MIDDEL.HVISER
Sådan beregner du almindeligt gennemsnit i Excel
Vi starter med at finde gennemsnittet af salget af alle varetyper. På billedet er indtastet ordrelinjer, hvor der, for hver ordre er angivet hvad der er solgt – Varetype – samt hvor mange der er solgt – Antal.
For at beregne gennemsnittet, placeres markøren i celle B22, hvor formlen til beregning af gennemsnittet skal laves. I båndet, øverst i skærmbilledet, på fanen Hjem, findes, helt ude til højre, knappen Autosum. Den bruges til at indsætte funktionen SUM, som lægger tallene sammen. Til højre for knappen Autosum, findes en lille pil. Klik på den. Så vises dette:
Klik på Gennemsnit (i nogle versioner af Excel, kan der stå MIDDEL – så klikkes på dén i stedet). Så snart der er klikket, kommer Excel med dette forslag til en formel i celle B22:
Hvis området, her markeret med blåt, passer til den kolonne med tal, vi skal finde gennemsnittet af, klikkes på Enter, for at indsætte formlen. Ellers kan man selv ændre start- og slutcelle (som nu er B2, for det første tal og B21 for det sidste tal) så det passer og derefter trykke på Enter. Resultatet – 51,5 – vises nu i celle B22.
STYRK DINE EXCEL KOMPETENCER
Vi er specialister i Excel, og kan hjælpe dig til endnu mere nyttig viden om Excel
Sådan beregner du gennemsnit med kriterier i Excel
Hvis vi også gerne vil beregne gennemsnittet for hver varetype, kan det gøres med funktionen MIDDEL.HVISER. Inden funktionen sættes ind, skal kriteriet – f.eks. Autoudstyr – skrives i en celle, så der kan refereres til den. På billedet er det skrevet i celle D2 – og beregningen skal laves i celle E2, som er markeret.
I celle E2 tastes denne formel ind: =MIDDEL.HVISER(B2:B21;A2:A21;D2)
Forklaring: Funktionen MIDDEL.HVISER beregner gennemsnittet af tallene i et område (her, B2 til B21) men kun for de tal, hvor der i kriterieområdet (her, A2 til A21) står det, som er kriteriet (her, D2). I Excel ser formlen sådan ud:
Når der trykkes på Enter, kommer resultatet – her 55
Ændres kriteriet i celle D2 til en af de andre varetyper, ændres gennemsnittet tilsvarende
Det er, med andre ord, let at beregne gennemsnit i Excel med en formel, som enten tager alle tallene med i beregningen – eller kun bestemte tal.
Bliv bedre til Excel
Hvis du vil lære mere om Excel, så kan vi tilbyde dig flere forskellige muligheder
- Excel kurser hos os eller jer – Kurset afholdes med fysisk tilstedeværelse
- Online Excel kurser – Kurset afholdes af en “levende” Instruktør i real time, så du kan stille spørgsmål mv.
- Excel E-learning – Kurserne kan tages når det passer dig. Kurserne er lavet af vores egne instruktører og indeholder Video lektioner med tilhørende øvelser. Har du spørgsmål undervejs, kan du altid ringe eller skrive til os.