Ansoffs vækstmatrice er et redskab, der bruges til at identificere mulighederne for vækst i en virksomhed. Matrice-strukturen er særdeles nem at implementere for alle virksomheder, eksempelvis ved at udbygge en model i Excel eller i Microsoft Word
Hvad er Ansoffs vækstmatrice?
Ansoffs vækstmatrice hjælper virksomheder med at finde ud af, hvilke muligheder der er for at øge deres salg, og hvordan de kan udnytte deres nuværende produkter og markeder bedst muligt. Den er baseret på en firkvadrants-matrix, delt op mellem nye eller nuværende produkter og nye eller nuværende markeder. Når vi taler om produkter kan det selvfølgelig substitueres med tjenester.
Gratis download: Ansoffs vækstmatrice Excel-skabelon
De fire vækstområder i Ansoffs vækstmatrice
Ansoffs vækstmatrice består af fire overordnede vækstområder:
- Markedspenetrering tager udgangspunkt i at udnytte nuværende produkter på nuværende markeder. Dette omfatter udvikling af markedsandelen på produkter i de markeder virksomhedens kunder allerede tilhører, eller at øge forbrug hos de kunder.
- Markedsudvikling tager udgangspunkt i at sprede virksomhedens nuværende produkter til nye markeder, ved for eksempel at internationalisere, eller udvide til nye niche markeder.
- Produktudvikling er at lancere nye produkter til virksomhedens nuværende markeder.
- Diversificering er den sidste kvadrant; nye produkter, nye markeder. Dette omfatter to begreber: A) Koncentrisk diversificering, som er udvikling af nye produkter til nye markeder, hvor der er en klar forbindelse mellem de nye produkter og de eksisterende produkter. For eksempel et tøjfirma der lancere en ny skolinje. B) Konglomerat diversificering: Dette omfatter udvikling af helt nye produkter til helt nye markeder, og der er ikke nogen klar forbindelse mellem de nye produkter og de eksisterende produkter. For eksempel Amazon, som startede som en online boghandel, men har udvidet noget siden.
Se også: Guide til Excel-skabeloner
Hvordan ser Ansoffs vækstmatrice ud i virkeligheden?
For at give et par eksempler på, hvordan Ansoffs vækstmatrice kan anvendes, så lad os forestille os en forretning der producerer mobilcovers.
Her er forskellige vækststrategier de kunne udnytte sig af ifølge Ansoffs vækstmatrice:
1. Markedspenetrering
Hvis disse covers hidtil er blevet solgt udelukkende i elektronikbutikker, kunne man udvide salg til stormagasiner og større supermarkeder, for at udvide deres adgang til nye kunder i deres nuværende marked.
2. Markedsudvikling
Måske kunne man overveje at internationalisere. For eksempel hvis der var høj efterspørgsel på mobilcovers i Japan, kunne man udvide til at sælge de eksisterende produkter der.
3. Produktudvikling
Hvis det eksisterende produkt indtil videre har været udelukkende hårdføre hardcovers, med et marketingsfokus på uopslidelig beskyttelse for mobilen, kunne man vælge at udvikle covers der sælges mere på at være konfigurer bare, med designs der kan tilpasses af kunden selv.
4. Diversificering
Man kunne også udvikle de nye konfigurer bare covers specifikt til et nyt marked i Japan, hvor de ser ud til at ville være mere populære end de hardcovers virksomheden sælger i deres nuværende markeder (koncentrisk diversificering).
Eller måske ville de bevæge sig over i helt nye former for produkter, ved for eksempel at indgå partnerskab med et skotøjsmærke, hvor de bruger designs og materialer fra deres mobilcovers mens de arbejder sig ind på modebranchen (konglomerat diversificering).
Hvordan implementere jeg Ansoffs vækstmatrice?
Når du har besluttet dig for, hvilken type vækst du ønsker for din virksomhed, så er det tid til at begynde at implementere Ansoffs vækstmatrice. Der er flere måder, du kan gøre dette på, og det afhænger af din virksomheds størrelse, produkter og markeder.
Hvis du er en lille virksomhed, kan det for eksempel være en god idé at starte med produktudvikling eller markedsudvikling. Dette er ofte den nemmeste og billigste måde at øge væksten på.
Det er ikke altid nemt at vælge den rigtige strategi for vækst, men Ansoffs vækstmatrice kan være en stor hjælp. Husk på, at der ikke er én rigtig strategi, og at det ofte er en god idé at kombinere flere af strategierne.
Begrænsninger i Ansoffs vækstmatrice?
Den største svaghed ved Ansoffs vækstmatrice er at den fokusere udelukkende på muligheder, og derfor ikke tager højde for faktorer såsom forsyningskæde problemer, fald i forbrug, eller unikke vanskeligheder i en konkurrencepræget industri.
Én måde at implementere Ansoffs vækstmatrice på der kan hjælpe din virksomhed med at tage hensyn til sådanne problemer, og generelt skabe et større overblik, er at udarbejde en model for matricen i for eksempel Word eller Excel.